Welkom bezoeker. [
Inloggen
] [ Tekstgrootte
A
A
A
| Weergave:
Presentatie
/
Normaal
]
[
Portaal
] [
Sitemap
] [
Zoeken
]
AHMAS
>
ahmas
>
thema.a.psychologie
>
ahmas
>
a. gedragsleer
>
2.2.1.5.2.1 denkwijzen
Content
Thema.A.Psychologie
A. Gedragsleer
Inleiding psychologie
1. Uitgangspunten
2. Ordenen
2.1 Begrippen
2.1.1 Confettifabriek
2.2 Modellen
2.2.1 BPS-model
2.2.1. Hoofdtheorieen
2.2.1.1 Biologie
2.2.1.1.1 Voorbeelden
2.2.1.1.2 Kernbegrippen
2.2.1.1.2.1 Verschillen
2.2.1.1.2.2 NN-debat
2.2.1.1.3 Toepassing
2.2.1.1.4 Samenhang
2.2.1.1.5 Stoornissen
2.2.1.1.6 Grondleggers
2.2.1.2 Leertheorie
2.2.1.2.1 Voorbeelden
2.2.1.2.2 Kernbegrippen
2.2.1.2.2.1 Uitgangspunten
2.2.1.2.2.1.2 Operante conditionering
2.2.1.2.2.2 Leren
2.2.1.2.2.2.1 Klassieke conditionering
2.2.1.2.3 Toepassing
2.2.1.2.4 Samenhang
2.2.1.2.6 Grondleggers
2.2.1.3 Emotietheorie
2.2.1.3.1 Voorbeelden
2.2.1.3.2 Kernbegrippen
2.2.1.3.2.1 Onbewust
2.2.1.3.2.2 Realiteit
2.2.1.3.2.3 Blikvernauwing
2.2.1.3.2.4 Kortzichtig
2.2.1.3.2.5 Ziekte
2.2.1.3.2.6 Herbeleving
2.2.1.3.2.7 Twee processen
2.2.1.3.2.8 Integratie
2.2.1.4 Motivatietheorie
2.2.1.4.1 Voorbeelden
2.2.1.4.1.5 Zelfverwerkelijking
2.2.1.4.2 Kernbegrippen
2.2.1.4.2.1 Behoeftenhierarchie
2.2.1.4.2.1.1 Fysiologie
2.2.1.4.2.1.2 Veiligheid
2.2.1.4.2.1.3 Sociale behoeften
2.2.1.4.2.1.4 Erkenning
2.2.1.4.2.1.5 Zelfverwerkelijking
2.2.1.4.3 Toepassing
2.2.1.5 Cognitietheorie
2.2.1.5.2 Kernbegrippen
2.2.1.5.2.1 Denkwijzen
2.2.1.5.2.1.1 Computermetafoor
2.2.1.5.2.1.2 Depressiemodel
2.2.1.5.2.2 Cognitieve nis
2.2.1.5.3 Toepassing
2.2.1.5.3 Toepassing
2.2.1.6 Humanisme
2.2.1.6.1 Voorbeelden
2.2.1.6.2 Kernbegrippen
2.2.1.6.3 Toepassing
2.2.1.6.6 Grondleggers
2.2.1.7 Eclectisisme
2.2.1.7.1 Voorbeelden
2.2.2 Stromingen
2.2.2 Vijf A-model
2.2.2.3 Psycho-analyse
2.2.2.4 Methodenleer
2.2.2.4.2 Kernbegrippen
2.2.2.4.2.1 Voorbeelden
2.2.2.8 Psycho-dynamica
2.2.2.8.1 Voorbeelden
2.2.2.8.2 Kernbegrippen
2.2.2.8.2.1 Gelaagdheid
2.2.2.8.2.2 Persoonlijkheid
2.2.2.8.2.2.1 Voorbeelden
2.2.2.8.2.2.2 Trias
2.2.2.8.2.2.3 Afweer
2.2.2.8.2.2.3.1 Voorbeelden
2.2.2.8.2.2.3.2 Soorten
2.2.2.8.2.2.3.3 Iedereen
2.2.2.8.2.2.4 Overdracht
2.2.2.8.2.3 Lichaam-geest
2.2.2.8.2.4 Jeugdjaren
2.2.2.8.2.4 Psychosomatiek
2.2.2.8.2.4.1 Psycho-seksuele ontwikkeling
2.2.2.8.2.4.2 Anaal
2.2.2.8.2.4.2 Jeugd bepaalt volwassenheid
2.2.2.8.2.5 Driftwezen
2.2.2.8.6 Grondleggers
2.2.2.9 SocPsy
2.2.2.9.1 Voorbeelden
2.2.2.9.2 Kernbegrippen
2.2.2.9.2.1 Sociaal gedrag
2.2.2.9.2.1.1 Experimenten
2.2.2.9.2.1.1.1 Asch
2.2.2.9.2.1.1.3 Sherif
2.2.2.9.2.1.1.4 Zimbardo
2.2.2.9.2.1.6 Schaduwkant
2.2.2.9.2.1.7 Omstander-effect
2.2.3 Cog-Psy
2.2.3 LaLonde
2.2.3.1 Voorbeelden
2.2.3.2 Kernbegrippen
2.2.3.3 Toepassing
2.2.3.5 Stoornissen
2.2.3.5 Stoornissen
2.2.3.6 Grondleggers
2.2.3.x Fouten
2.2.4 Reflectie-impulsmodel
2.2.5 Humanisme
2.2.5.1 Voorbeelden
2.2.5.2 Kernbegrippen
2.2.5.3 Toepassing
2.2.5.4 Grondleggers
2.3 Theorieen
2.4 Systematiek
2.4.1 Velden
2.4.2 Evo.PSY
2.4.2 Scholen
2.4.2.2 Kernbegrippen
2.4.2.3 Grondleggers
2.4.3 Basisgebieden
2.4.3 Functieleer
2.4.3.1 Voorbeelden
2.4.3.2 Kernbegrippen
2.4.3.2.1 Waarneming
2.4.3.2.3 Orientatie
2.4.3.2.5 Motivatie
2.4.3.2.6 Gevoelens
2.4.3.2.7 Taal
2.4.3.2.8 Intellligentie
2.4.3.2.9 Bewustzijn
2.4.3.3 Toepassing
2.4.3.4 Samenhang
2.4.3.4.1 Geheugen
2.4.3.4.1 Interactie
2.4.3.4.1.1 Interpreteren
2.4.3.4.1.2 Observeren
2.4.3.4.1.5 Complex
2.4.3.4.1.5 Denken
2.4.3.4.2 Slapen & waken
2.4.4 Ontwikkelingsleer
2.4.4.1 Voorbeelden
2.4.4.2 Kernbegrippen
2.4.4.2 Levensverhalen
2.4.4.2.1 Levensfase
2.4.4.2.1.1 Baby
2.4.4.2.1.2 Peuter
2.4.4.2.1.3 Schoolkind
2.4.4.2.1.4 Puber
2.4.4.2.1.5 Adolescent
2.4.4.2.1.6 Volwassene
2.4.4.2.1.7 Oudere
2.4.4.2.1.8 Bejaard
2.4.4.2.1.9 Hoogbejaard
2.4.4.2.2 Cognitieve ontwikkeling
2.4.4.2.3 Moraliteit
2.4.4.2.4 Psychosociale ontwikkeling
2.4.4.2.6 Ontwikkelingsleer
2.4.4.2.7 Opdrachten
2.4.4.5 Ontwikkelingsstoornissen
2.4.5 Persoonlijkheidsleer
2.4.5.1 Voorbeelden
2.4.5.2 Kernbegrippen
2.4.5.2.1 Individu
2.4.5.2.2 Situatie
2.4.5.2.3 Typologieen
2.4.5.2.4 Interactie
2.4.5.3 Toepassing
2.4.5.5 Stoornissen
2.4.5.6 Grondleggers
2.4.5.6.x Tichelaar
2.4.5.7 Opdrachten
2.4.6 Neuro-Psy
2.4.6.1 Kernbegrippen
2.4.6.1 Structuur
2.4.6.1.1 Voorhersenen
2.4.6.1.1.1 Kwabben
2.4.6.1.1.1.1.1 Frontaal
2.4.6.1.1.1.2 Parietaal
2.4.6.1.1.1.3 Occipitaal
2.4.6.1.1.1.4 Temporaal
2.4.6.1.1.2 Geheugen
2.4.6.1.1.2.1 Vormen
2.4.6.1.1.2.1.1 Korte-T
2.4.6.1.1.2.1.2 Lange-T
2.4.6.1.2 Leren
2.4.6.1.3 Klinische NP
2.4.6.1.7 Neurale netwerken
2.4.6.2 Midden
2.4.6.2.1.1.2 Millgram
2.4.6.2.1.2 Attributiefout
2.4.6.2.1.3 Waarden
2.4.6.2.1.4 Normen
2.4.6.2.1.5 Sociale controle
2.4.6.2.x Sociale beinvloeding
2.4.6.2.x Sociale identiteit
2.4.6.3 Achter
2.4.6.4 Witte stof
2.4.6.5 Grijze stof
2.4.6.6 Neuronen
2.4.6.8 Literatuur
2.5 Toepassingsgebieden
2.5.1 ArbeidsPSY
2.5.2 GEZ.PSY
2.5.2.1 Voorbeelden
2.5.2.1.1 Casus
2.5.2.2. Kernbegrippen
2.5.2.2.1 Disciplines
2.5.2.2.1 Ziektecognities
2.5.2.2.1.5. Determinanten
2.5.2.2.2 Gezondheidsgedrag
2.5.2.2.2.1 Ongezond
2.5.2.2.2.1.1 Stress
2.5.2.2.2.1.1.1 Stressreacties
2.5.2.2.2.1.1.2 Stressoren
2.5.2.2.2.1.1.3 Meten
2.5.2.2.2.1.1.4 Bestendigheid
2.5.2.2.2.2 Risicoprofielen
2.5.2.2.2.3 Interventies
2.5.2.2.2.4 Meten
2.5.2.2.3 Chronische ziekte
2.5.2.2.3.4 Appraisal
2.5.2.2.3.5.1.5.3 Uitdaging
2.5.2.2.x Beroepshouding
2.5.2.2.x Professionaliteit
2.5.2.3 Somato-Psy
2.5.2.3.1 Achtergronden
2.5.2.3.1 Klachten
2.5.2.3.1.1 Categorisering
2.5.2.3.1.1 Kader
2.5.2.3.1.2 Factoren
2.5.2.3.1.3 Model
2.5.2.3.1.4 Verschillen
2.5.2.3.2 Adaptatie
2.5.2.3.2 Interventie
2.5.2.3.2 Waarnemen
2.5.2.3.2..4 Lichaam
2.5.2.3.2.1 Coping
2.5.2.3.2.1.1 Copingstijl
2.5.2.3.2.1.2 Strategieen
2.5.2.3.2.1.3 Mediatoren
2.5.2.3.2.1.4 Meten
2.5.2.3.2.1.5 Interventies
2.5.2.3.2.1.5.1 Zelfmanagement
2.5.2.3.2.2 Oppervlakkig
2.5.2.3.2.2 Sociale steun
2.5.2.3.2.2.1 Deelaspecten
2.5.2.3.2.2.2 Soorten
2.5.2.3.2.2.3 Meten
2.5.2.3.2.2.4 Tegenpool
2.5.2.3.2.2.5 Netwerk
2.5.2.3.2.3 Nuanceren
2.5.2.3.2.4 KvL
2.5.2.3.2.4.1 Ijkpunt
2.5.2.3.2.4.1.1 Consequenties
2.5.2.3.2.4.1.2 Deelgebieden
2.5.2.3.2.4.1.2 Effect
2.5.2.3.2.4.1.3 Overleving
2.5.2.3.2.4.1.4 Overlijden
2.5.2.3.2.4.1.5 Meten
2.5.2.3.2.4.1.5.1 Lastmeter
2.5.2.3.2.4.1.5.2 Illusies
2.5.2.3.2.4.1.6 Gespreksthema
2.5.2.3.2.4.3 Subjectieve maat
2.5.2.3.2.5 Herbeleven
2.5.2.3.2.5 Perspectief
2.5.2.3.2.8 Sekse
2.5.2.4 Psychosomatiek
2.5.2.4.x Erkenning
2.5.2.5 Casus
2.5.2.5 Stoornissen
2.5.2.6 Onderwijs
2.5.2.7 Onderzoek
2.5.2.8 Inbedding
2.5.2.9 De zorg
2.5.3 OnderwijsPsy
2.5.3 PNI
2.5.3.2 Interventies
2.5.4 Communicatie
2.5.6 Seksuologie
2.5.6.x Seksuele problemen
2.5.7 Praktisch nut
3. Levensloop
4. Historie
4.1 Grondslagen
4.2 Pioniers
4.2.1 Allport
5. Voorbeelden
6. Bronnen
7. Positie
8. Opdrachten
Appraisal
Behavioural medicine
bio Uitgangspunten
Coping
Empowerment
funcieleer.Voorbeelden
Functionele klachten
Geheugenproblemen
Kwaliteit van leven
Leren en ziekte
Levensloop
Persoon & Ziekte
Placebo
Seksuologie
Symptoomperceptie
x. Belang
x. Gebieden
x.Publieksvoorlichting
x.Universele of non-specifieke factoren
Zelfbeeld
Ziektecognities
B. Methodiek
C. Psycholoog
D. Ervaringsdesk.
E. Studiemodules
2.2.1.5.2.1 Denkwijzen
De cognitieve psychologie kent een breed scala aan begrippen en principes die men kan gebruiken om het menselijke kenapparaat te duiden.
Hoe doe ik dat?
U bestudeert de
computermetafoor
U verdiept zich in het
depressiemodel
.