Welkom bezoeker. [
Inloggen
] [ Tekstgrootte
A
A
A
| Weergave:
Presentatie
/
Normaal
]
[
Portaal
] [
Sitemap
] [
Zoeken
]
AHMAS
>
ahmas
>
thema.a.psychologie
>
ahmas
>
a. gedragsleer
>
2.2.1.2.3 toepassing
Content
Thema.A.Psychologie
A. Gedragsleer
Inleiding psychologie
1. Uitgangspunten
2. Ordenen
2.1 Begrippen
2.1.1 Confettifabriek
2.2 Modellen
2.2.1 BPS-model
2.2.1. Hoofdtheorieen
2.2.1.1 Biologie
2.2.1.1.1 Voorbeelden
2.2.1.1.2 Kernbegrippen
2.2.1.1.2.1 Verschillen
2.2.1.1.2.2 NN-debat
2.2.1.1.3 Toepassing
2.2.1.1.4 Samenhang
2.2.1.1.5 Stoornissen
2.2.1.1.6 Grondleggers
2.2.1.2 Leertheorie
2.2.1.2.1 Voorbeelden
2.2.1.2.2 Kernbegrippen
2.2.1.2.2.1 Uitgangspunten
2.2.1.2.2.1.2 Operante conditionering
2.2.1.2.2.2 Leren
2.2.1.2.2.2.1 Klassieke conditionering
2.2.1.2.3 Toepassing
2.2.1.2.4 Samenhang
2.2.1.2.6 Grondleggers
2.2.1.3 Emotietheorie
2.2.1.3.1 Voorbeelden
2.2.1.3.2 Kernbegrippen
2.2.1.3.2.1 Onbewust
2.2.1.3.2.2 Realiteit
2.2.1.3.2.3 Blikvernauwing
2.2.1.3.2.4 Kortzichtig
2.2.1.3.2.5 Ziekte
2.2.1.3.2.6 Herbeleving
2.2.1.3.2.7 Twee processen
2.2.1.3.2.8 Integratie
2.2.1.4 Motivatietheorie
2.2.1.4.1 Voorbeelden
2.2.1.4.1.5 Zelfverwerkelijking
2.2.1.4.2 Kernbegrippen
2.2.1.4.2.1 Behoeftenhierarchie
2.2.1.4.2.1.1 Fysiologie
2.2.1.4.2.1.2 Veiligheid
2.2.1.4.2.1.3 Sociale behoeften
2.2.1.4.2.1.4 Erkenning
2.2.1.4.2.1.5 Zelfverwerkelijking
2.2.1.4.3 Toepassing
2.2.1.5 Cognitietheorie
2.2.1.5.2 Kernbegrippen
2.2.1.5.2.1 Denkwijzen
2.2.1.5.2.1.1 Computermetafoor
2.2.1.5.2.1.2 Depressiemodel
2.2.1.5.2.2 Cognitieve nis
2.2.1.5.3 Toepassing
2.2.1.5.3 Toepassing
2.2.1.6 Humanisme
2.2.1.6.1 Voorbeelden
2.2.1.6.2 Kernbegrippen
2.2.1.6.3 Toepassing
2.2.1.6.6 Grondleggers
2.2.1.7 Eclectisisme
2.2.1.7.1 Voorbeelden
2.2.2 Stromingen
2.2.2 Vijf A-model
2.2.2.3 Psycho-analyse
2.2.2.4 Methodenleer
2.2.2.4.2 Kernbegrippen
2.2.2.4.2.1 Voorbeelden
2.2.2.8 Psycho-dynamica
2.2.2.8.1 Voorbeelden
2.2.2.8.2 Kernbegrippen
2.2.2.8.2.1 Gelaagdheid
2.2.2.8.2.2 Persoonlijkheid
2.2.2.8.2.2.1 Voorbeelden
2.2.2.8.2.2.2 Trias
2.2.2.8.2.2.3 Afweer
2.2.2.8.2.2.3.1 Voorbeelden
2.2.2.8.2.2.3.2 Soorten
2.2.2.8.2.2.3.3 Iedereen
2.2.2.8.2.2.4 Overdracht
2.2.2.8.2.3 Lichaam-geest
2.2.2.8.2.4 Jeugdjaren
2.2.2.8.2.4 Psychosomatiek
2.2.2.8.2.4.1 Psycho-seksuele ontwikkeling
2.2.2.8.2.4.2 Anaal
2.2.2.8.2.4.2 Jeugd bepaalt volwassenheid
2.2.2.8.2.5 Driftwezen
2.2.2.8.6 Grondleggers
2.2.2.9 SocPsy
2.2.2.9.1 Voorbeelden
2.2.2.9.2 Kernbegrippen
2.2.2.9.2.1 Sociaal gedrag
2.2.2.9.2.1.1 Experimenten
2.2.2.9.2.1.1.1 Asch
2.2.2.9.2.1.1.3 Sherif
2.2.2.9.2.1.1.4 Zimbardo
2.2.2.9.2.1.6 Schaduwkant
2.2.2.9.2.1.7 Omstander-effect
2.2.3 Cog-Psy
2.2.3 LaLonde
2.2.3.1 Voorbeelden
2.2.3.2 Kernbegrippen
2.2.3.3 Toepassing
2.2.3.5 Stoornissen
2.2.3.5 Stoornissen
2.2.3.6 Grondleggers
2.2.3.x Fouten
2.2.4 Reflectie-impulsmodel
2.2.5 Humanisme
2.2.5.1 Voorbeelden
2.2.5.2 Kernbegrippen
2.2.5.3 Toepassing
2.2.5.4 Grondleggers
2.3 Theorieen
2.4 Systematiek
2.4.1 Velden
2.4.2 Evo.PSY
2.4.2 Scholen
2.4.2.2 Kernbegrippen
2.4.2.3 Grondleggers
2.4.3 Basisgebieden
2.4.3 Functieleer
2.4.3.1 Voorbeelden
2.4.3.2 Kernbegrippen
2.4.3.2.1 Waarneming
2.4.3.2.3 Orientatie
2.4.3.2.5 Motivatie
2.4.3.2.6 Gevoelens
2.4.3.2.7 Taal
2.4.3.2.8 Intellligentie
2.4.3.2.9 Bewustzijn
2.4.3.3 Toepassing
2.4.3.4 Samenhang
2.4.3.4.1 Geheugen
2.4.3.4.1 Interactie
2.4.3.4.1.1 Interpreteren
2.4.3.4.1.2 Observeren
2.4.3.4.1.5 Complex
2.4.3.4.1.5 Denken
2.4.3.4.2 Slapen & waken
2.4.4 Ontwikkelingsleer
2.4.4.1 Voorbeelden
2.4.4.2 Kernbegrippen
2.4.4.2 Levensverhalen
2.4.4.2.1 Levensfase
2.4.4.2.1.1 Baby
2.4.4.2.1.2 Peuter
2.4.4.2.1.3 Schoolkind
2.4.4.2.1.4 Puber
2.4.4.2.1.5 Adolescent
2.4.4.2.1.6 Volwassene
2.4.4.2.1.7 Oudere
2.4.4.2.1.8 Bejaard
2.4.4.2.1.9 Hoogbejaard
2.4.4.2.2 Cognitieve ontwikkeling
2.4.4.2.3 Moraliteit
2.4.4.2.4 Psychosociale ontwikkeling
2.4.4.2.6 Ontwikkelingsleer
2.4.4.2.7 Opdrachten
2.4.4.5 Ontwikkelingsstoornissen
2.4.5 Persoonlijkheidsleer
2.4.5.1 Voorbeelden
2.4.5.2 Kernbegrippen
2.4.5.2.1 Individu
2.4.5.2.2 Situatie
2.4.5.2.3 Typologieen
2.4.5.2.4 Interactie
2.4.5.3 Toepassing
2.4.5.5 Stoornissen
2.4.5.6 Grondleggers
2.4.5.6.x Tichelaar
2.4.5.7 Opdrachten
2.4.6 Neuro-Psy
2.4.6.1 Kernbegrippen
2.4.6.1 Structuur
2.4.6.1.1 Voorhersenen
2.4.6.1.1.1 Kwabben
2.4.6.1.1.1.1.1 Frontaal
2.4.6.1.1.1.2 Parietaal
2.4.6.1.1.1.3 Occipitaal
2.4.6.1.1.1.4 Temporaal
2.4.6.1.1.2 Geheugen
2.4.6.1.1.2.1 Vormen
2.4.6.1.1.2.1.1 Korte-T
2.4.6.1.1.2.1.2 Lange-T
2.4.6.1.2 Leren
2.4.6.1.3 Klinische NP
2.4.6.1.7 Neurale netwerken
2.4.6.2 Midden
2.4.6.2.1.1.2 Millgram
2.4.6.2.1.2 Attributiefout
2.4.6.2.1.3 Waarden
2.4.6.2.1.4 Normen
2.4.6.2.1.5 Sociale controle
2.4.6.2.x Sociale beinvloeding
2.4.6.2.x Sociale identiteit
2.4.6.3 Achter
2.4.6.4 Witte stof
2.4.6.5 Grijze stof
2.4.6.6 Neuronen
2.4.6.8 Literatuur
2.5 Toepassingsgebieden
2.5.1 ArbeidsPSY
2.5.2 GEZ.PSY
2.5.2.1 Voorbeelden
2.5.2.1.1 Casus
2.5.2.2. Kernbegrippen
2.5.2.2.1 Disciplines
2.5.2.2.1 Ziektecognities
2.5.2.2.1.5. Determinanten
2.5.2.2.2 Gezondheidsgedrag
2.5.2.2.2.1 Ongezond
2.5.2.2.2.1.1 Stress
2.5.2.2.2.1.1.1 Stressreacties
2.5.2.2.2.1.1.2 Stressoren
2.5.2.2.2.1.1.3 Meten
2.5.2.2.2.1.1.4 Bestendigheid
2.5.2.2.2.2 Risicoprofielen
2.5.2.2.2.3 Interventies
2.5.2.2.2.4 Meten
2.5.2.2.3 Chronische ziekte
2.5.2.2.3.4 Appraisal
2.5.2.2.3.5.1.5.3 Uitdaging
2.5.2.2.x Beroepshouding
2.5.2.2.x Professionaliteit
2.5.2.3 Somato-Psy
2.5.2.3.1 Achtergronden
2.5.2.3.1 Klachten
2.5.2.3.1.1 Categorisering
2.5.2.3.1.1 Kader
2.5.2.3.1.2 Factoren
2.5.2.3.1.3 Model
2.5.2.3.1.4 Verschillen
2.5.2.3.2 Adaptatie
2.5.2.3.2 Interventie
2.5.2.3.2 Waarnemen
2.5.2.3.2..4 Lichaam
2.5.2.3.2.1 Coping
2.5.2.3.2.1.1 Copingstijl
2.5.2.3.2.1.2 Strategieen
2.5.2.3.2.1.3 Mediatoren
2.5.2.3.2.1.4 Meten
2.5.2.3.2.1.5 Interventies
2.5.2.3.2.1.5.1 Zelfmanagement
2.5.2.3.2.2 Oppervlakkig
2.5.2.3.2.2 Sociale steun
2.5.2.3.2.2.1 Deelaspecten
2.5.2.3.2.2.2 Soorten
2.5.2.3.2.2.3 Meten
2.5.2.3.2.2.4 Tegenpool
2.5.2.3.2.2.5 Netwerk
2.5.2.3.2.3 Nuanceren
2.5.2.3.2.4 KvL
2.5.2.3.2.4.1 Ijkpunt
2.5.2.3.2.4.1.1 Consequenties
2.5.2.3.2.4.1.2 Deelgebieden
2.5.2.3.2.4.1.2 Effect
2.5.2.3.2.4.1.3 Overleving
2.5.2.3.2.4.1.4 Overlijden
2.5.2.3.2.4.1.5 Meten
2.5.2.3.2.4.1.5.1 Lastmeter
2.5.2.3.2.4.1.5.2 Illusies
2.5.2.3.2.4.1.6 Gespreksthema
2.5.2.3.2.4.3 Subjectieve maat
2.5.2.3.2.5 Herbeleven
2.5.2.3.2.5 Perspectief
2.5.2.3.2.8 Sekse
2.5.2.4 Psychosomatiek
2.5.2.4.x Erkenning
2.5.2.5 Casus
2.5.2.5 Stoornissen
2.5.2.6 Onderwijs
2.5.2.7 Onderzoek
2.5.2.8 Inbedding
2.5.2.9 De zorg
2.5.3 OnderwijsPsy
2.5.3 PNI
2.5.3.2 Interventies
2.5.4 Communicatie
2.5.6 Seksuologie
2.5.6.x Seksuele problemen
2.5.7 Praktisch nut
3. Levensloop
4. Historie
4.1 Grondslagen
4.2 Pioniers
4.2.1 Allport
5. Voorbeelden
6. Bronnen
7. Positie
8. Opdrachten
Appraisal
Behavioural medicine
bio Uitgangspunten
Coping
Empowerment
funcieleer.Voorbeelden
Functionele klachten
Geheugenproblemen
Kwaliteit van leven
Leren en ziekte
Levensloop
Persoon & Ziekte
Placebo
Seksuologie
Symptoomperceptie
x. Belang
x. Gebieden
x.Publieksvoorlichting
x.Universele of non-specifieke factoren
Zelfbeeld
Ziektecognities
B. Methodiek
C. Psycholoog
D. Ervaringsdesk.
E. Studiemodules
2.2.1.2.3 Toepassing
Een bekende toepassing van de leertheorie is de gedragstherapie.
Hoe doe ik dat?
U gaat er van uit dat (ongewenst) gedrag is
aangeleerd
U hanteert een aantal specifieke
technieken
Meer weten? Zie B.Methodiek: Gedragstherapie